Het eerste jaar RLVNT. People. Data. Logic. Magic.

In 1999 begon Rens bij de 1ste Volkskrant op internet in het PCM gebouw op de Wibautstraat. Sinds die tijd is Rens altijd ‘online’ geweest. Na deel uit gemaakt te hebben van het management van één van de eerste webbouwers, Cyberconsult, richtte zij in 1999 het interactieve bureau bone op, met creatie & media onder één dak. In 2013 ging bone op in het Zwitserse Publigroupe, waaruit in mei 2014 het gloednieuwe bureau RLVNT geboren werd. Ze vertelt over het eerste jaar.

Een nieuw soort bureau
“Hoe gaat het met RLVNT en hoe is het met jou?” vragen mensen me vaak. Voor wie RLVNT niet kent; RLVNT is een nieuw bureau dat ik met een team zeer getalenteerde mensen in de markt mocht zetten afgelopen jaar. Met hulp (waarvoor veel dank) van Jenny Elissen –check haar http://www.PerfectWorldPrinciple.com– hebben we een compleet nieuw bureau bedacht en ingericht. Een ‘transformatiebureau’ dat we bouwden op de heritage van een media-inkoopbureau en een digital agency.

Welke beren?
In het fuseren van die twee zat vooral de uitdaging. Persoonlijk heb ik onderschat hoe groot het cultuurverschil was. Dat komt –denk ik– doordat ik nogal een optimistisch mens ben; ik zie echt nooit die spreekwoordelijke beren op de weg. Misschien maar goed ook, want mijn positieve verbazing maakt dat ik alles als interessant zie.

De cultuurshock
Ik kom uit de creatieve digitale wereld waar hiërarchie gelukkig ver te zoeken is. Dus de eerste dag na de verhuizing van Utrecht (waar we met .bone zaten) naar Amsterdam, was ik –zoals ik gewend was– gewoon op de ‘vloer’ gaan zitten. Zo hoor je meer over de projecten, over innovaties en dus leer je zo meer van elkaar. Nadat de meeste mensen gewend raakten aan het feit dat ik er ‘gewoon’ tussen zat, bleek dat een briljante zet: ik hoorde van alles over media-inkoop, over het type opdrachtgevers dat daar op afkomt en zag ook rapido wie passie voor het vak had.

Doei, oude verdienmodellen
Zo heb ik –leergierig als ik ben– ook een hoop geleerd over de verdienmodellen achter media-inkoop. Blijkbaar zijn er wel 9. In de PerfectWorld-sessies met Jenny hebben we daarom gezamenlijk gekozen voor transparantie in media en daar een gezond verdienmodel aan toegevoegd, met genoeg uitdaging voor ons team qua beloning voor de inspanningen. Alleen het loslaten van de oude verdienmodellen bleek nogal een klus, zeker als je inkomen wilt generen uit het nieuwe model. Dat was en is nog steeds een puzzel.

‘Hoezo, transparantie?’
Ook bleken opdrachtgevers onze transparantie ingewikkeld te vinden. We mochten het afgelopen jaar overal komen presenteren en praten, maar lang niet iedereen had de ballen om op een dusdanig transparante manier met media-inkoop om te gaan. En vaak zaten adverteerders ook nog ‘ns vast aan hun mediabureaus, met contracten waar flinke boeteclausules in waren opgenomen. Ook al zouden ze willen, ze konden niet opzeggen.

Je moet maar durven
Complimenten voor de people@RLVNT, mensen die tegen de stroom in hun oude vertrouwde omgeving hebben verlaten om te bouwen aan een nieuw bureau.

Gelukkig zijn er ook bedrijven met durf genoeg om voor de RLVNT aanpak te gaan:

People. Data. Magic & Logic. Ik noem een Coolblue > Coolblue kiest voor RLVNT. Ook zijn we gaan werken voor een aantal ondernemende opdrachtgevers, die een hybride model met ons aandurfden; gaat het goed met de KPI’s van onze opdrachtgever, dan verdienen wij ook. Dat vind ik van lef getuigen.

Het mooiste van het afgelopen jaar voor mij?
Dat waren voor mij persoonlijk de ontmoetingen en de gesprekken die er toe deden over de transformatie waar het vak in zit op dit moment. Deze tijd van verandering biedt zoveel kansen! Technologie heeft mensen power gegeven. Wat een mooie tijd, wat een mooie mensen!

Send this to a friend