Dé term van 2016: Growth Hacking

“Growth Hacking? Dat heeft vast met een bancaire sector te maken, groeien op een oneerlijke manier? Daar weten ze daar genoeg van!”

“Is dat groeien door het kapen van klanten? Dus door klanten van andere merken af te pakken?”

“Tja.. hacking, dan ontdek je dingen waarvan het niet de bedoeling is dat je ze ontdekt.”

Zomaar een paar antwoorden vanuit mijn directe omgeving op de vraag: wat is Growth Hacking volgens jou? Het woord Hacking zorgt direct voor een negatieve perceptie. En dat is ontzettend jammer want Growth Hacking vormt de backbone van de enorme groei van concepten als Dropbox, Spotify en Peerby. Zo heeft Spotify vanaf het begin slim gebruikgemaakt van de Facebook API waarbij een beluisterd nummer direct op Facebook werd geplaatst. Hierdoor wordt de activiteit van één gebruiker met gemiddeld 180 vrienden (potentiele gebruikers) gedeeld: slim en kostenefficiënt. Het inzetten van Growth Hacking is een no-brainer voor startups om exponentieel te groeien, tegen lage kosten.

Je wil de wereld veroveren?
Stel, je hebt een concept gelanceerd met als doel het leven van Amsterdamse Yuppen makkelijker te maken. En dat doe je met een culinaire gerechten bezorgdienst. Laten we deze bezorgdienst voor het gemak Delivereasy noemen. Met Delivereasy wil je de wereld veroveren, beginnend met Amsterdam.

Meedoen met de big boys
Je hebt al redelijk wat bezoekers en de eerste inkomsten stromen binnen. Een lekker gevoel voor jou als co-founder, samen met je kleine team. Na een paar maanden merk je dat het bezoekersaantal gelijk blijft. Er moet iets gebeuren, want stilstaan is achteruitgang. Je inkomsten maken het mogelijk om een rondje Abri’s in te kopen voor extra bereik. Supertof natuurlijk om jouw concept te zien in het straatbeeld.

Slim omgaan met je budget
Maar je budget kan je maar één keer uitgeven dus je wil de juiste keuze maken. Je overlegt met je team waarop je online marketeer je wijst op een nieuwe tool waarmee je gemakkelijk A/B funnel-testing optuigt. Volgens zijn berekeningen kan de ROI met 40% stijgen door te investeren in de tool. Dan spreek je een andere collega die zijn idee aan jou wil pitchen: een member-get-member actie: een slim mechanisme waarbij huidige klanten een tegoed kunnen verdienen door een kortingscode aan een vriend of vriendin te sturen. Volgens je collega kunnen we hiermee wel 100% groeien…

Keuzes maken op basis van data
Je besluit een vliegtuigje te vouwen van het Abri-voorstel en het in de prullenbak te mikken. En je beschikbare budget te investeren in funnel-optimalisatie, A/B testing en de ontwikkeling van de member-get-member actie. Het resultaat? Binnen no-time kent heel A’dam Delivereasy. Zonder het zelf te beseffen heeft Growth Hacking voor de groei van je bedrijf gezorgd. Je kiest niet voor het inkopen van paid media maar voor het maken van keuzes op basis van je eigen data, je eigen klanten. Door je dienst continu te verbeteren en hen jouw boodschap te laten verspreiden blijf jij je concurrenten voor.

Tot slot
Het is wel belangrijk om te weten dat Growth Hacking niet gratis is. Het kost je vooral tijd. Alleen al in 2016 zijn er meer dan 1,3 miljoen nieuwsartikelen geschreven over Growth Hacking waarvan 3.500 Nederlandse berichten. Growth Hacking wordt wat mij betreft de digital marketing term van 2016.

Mart Vonk
Strateeg RLVNT

Send this to a friend